.. Day of the treatment - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Sanne en Tim - WaarBenJij.nu .. Day of the treatment - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Sanne en Tim - WaarBenJij.nu

.. Day of the treatment

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Tim

14 Februari 2014 | Colombia, Bogota

Zoals jullie allemaal weten was vandaag de grote dag. De dag van de stamceltherapie.. Vanmorgen hebben we lekker rustig aangedaan, op ons gemak verzorgd en gewacht tot we opgehaald werden.

Het wachten viel tegen omdat Michele nuchter moest blijven tot na de behandeling. Om kwart voor 1 zaten we samen met Alejandra en de manager van de kliniek, Joanna, in de auto onderweg naar de kliniek.

We gingen naar een privé kliniek in de buurt waar de procedures werden uitgevoerd. De kliniek van dr. Gonzales krijgen we van de week nog te zien.

Eenmaal bij de kliniek aangekomen stond een heel team ons op te wachten. Michele werd in de rolstoel meegenomen door de verpleegkundige die tijdens de procedure Michele ging ondersteunen. We hadden niet eens tijd om gedag te zeggen, zo snel ging het.

Tim en Sanne mochten meekijken in de ruimte achter het glas, waar de verpleegkundigen, anestesisten en dokter vaker samen zitten. We konden de procedure prima volgen. Michele werd omgekleed, kreeg een broekje en een operatiehemd aan, slofjes en een muts en werd met de rolstoel de operatiekamer binnen gereden.

Dr. Gonzales heeft bij ons gezeten en nogmaals uitgelegd wat hij precies ging doen. Ook was hij erg onder de indruk van ons gesprek van gisteren over ALS in Nederland.

Michele werd op de operatietafel getild, waar alle voorbereidingen werden getroffen. Hij kreeg dekens over zich heen ivm de kou en de rug werd vrijgemaakt. Via het infuus krijg hij NaCL 0,9%. Hij werd aangesloten aan de monitor en de anestesist bracht hem in slaap. Het was niet nodig dat Michele geïntubeerd werd omdat ze via lichte medicatie hem in slaap hielden. Deze medicatie zorgt ervoor dat je de pijn in die mate niet meekrijgt. Wij konden echter zien dat Michele zo nu en dan, ondanks de anesthesie bewoog of licht reageerde. Toen de dokter de stamcellen uit het gesealde doosje haalde, zwaaide hij naar ons.. dat we goed moesten kijken. We hebben het van À tot Z gevolgd en wilden natuurlijk niks missen.. Het was zo spannend, om hem over te leveren aan anderen, maar hij was absoluut in goede handen.. De zuster, dokter en andere mensen waren lief en zorgden allemaal goed voor hem.

Alejandra zorgde in de tussentijd goed voor ons. Ze vroeg continue of we iets wilden drinken of eten, of ze iets voor ons moest halen.. Maar door de spanning hadden we allebei geen honger.

Na zo'n drie kwartier zat de behandeling erop.. Michele werd langzaam wakker op de operatiekamer en was gelijk aan het smilen naar ons. Toen hij op de recovery was mochten we zo'n 30 minuutjes niet bij hem, maar toen hij eenmaal aangekleed was en in de rolstoel zat met het infuus nog aangesloten, is Sanne naar hem toe gegaan. Tim heeft even gewacht in de wachtkamer samen met de chauffeur die ons terug zou brengen.

Toen ik naar Michele toeging zat hij rillend en bibberend in de rolstoel, van de kou en de narcose. Ook was hij verdrietig omdat hij zich al twee en een half jaar niet zo lekker heeft gevoeld als tijdens het slapen op de operatietafel, geen pijn.. gewoon even helemaal niks. Ook het gevoel dat er eindelijk na drie jaar iets gedaan wordt.. Na even samen gepraat te hebben ging het allemaal weer een beetje. Alle spanning van afgelopen periode komen er vandaag uit. De transfer van kliniek naar appartement ging snel, het regende voor het eerst sinds we hier zijn in Bogota. We hebben Michele samen uit de auto getild om z'n rug, waar ze op 6 plaatsen geïnjecteerd hebben zo min mogelijk te belasten. Ook hebben ze 20 miljoen cellen in de bloedbaan ingespoten.
In het appartement heeft Michele even in de elektrische rolstoel gezeten, onder dikke dekens om hem op te warmen en geprobeerd om iets te eten. Pijn in de rug en nek van het injecteren, wat hoofdpijn en last van misselijkheid hoort er allemaal bij.

We hebben Michele rond 18u naar bed gebracht met een temp van 39,9. Na even met dr. Gonzales via telefoon en app gesproken te hebben gaf hij, zoals al eerder aangegeven, aan dat dit normaal kan zijn. We moeten het goed in de gaten houden en hem om de zoveel tijd updaten. Hij volgt ons op de voet..
Morgen moet de temp gezakt zijn en vanaf morgenmiddag mogen we de draad weer oppakken. Het is belangrijk om dingen te blijven doen, zodat de cellen weten waar ze naar toe moeten en wat ze moeten doen..

We hebben samen met z'n drieën film gekeken en hem gezelschap gehouden en gaan dalijk slapen.

Verder krijgen we handigheid in de verzorging en het behelpen zonder hulpmiddelen.. Het heeft even nodig gehad, maar zo zie je dat alles went.

We houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen in Bogota.

Allemaal heel erg bedankt voor de lieve berichten, het duimen en de kaarsjes vandaag.

Michele, Tim & Sanne

  • 14 Februari 2014 - 02:19

    Benigna:

    Ben zo blij dat hij eindelijk zijn behandeling heeft gehad en het goed is gegaan, nou hopen dat de koorts weg is morgen.. Dank je voor al de updates en ons zo veel mogelijk in te lichten over jullie tijd in Bogoto en dank je voor alles wat jullie doen, you all are the best <3 <3 <3 Kisses and hugs Xxx

  • 14 Februari 2014 - 02:32

    Suzanna Zwiers-van Nunen:

    Super dat dit nu inderdaad gebeurt en kan! Eindelijk kan er iets ondernomen worden. Ook super dat jullie dit voor Michelle doen! Succes nu ook verder en houd ons idd op de hoogte! Ook super! Chapeau!

  • 14 Februari 2014 - 02:40

    Claudia Schellings:

    Hoi Michele,

    Ik wil je langs deze weg heel veel sterkte wensen en beterschap!! Ik hoop dat het allemaal gaat werken....
    Gelukkig heb je Tim en Sanne naast je staan. Dat zal je familie ook goed doen. Nou bij deze, toppie van jullie allemaal. Lfs Claudia XX

  • 14 Februari 2014 - 07:04

    Miranda:

    hai michele sanne en tim
    wat fijn om te horen dat het allemaal goed is gegaan
    kon gisteravond niet echt mijn draai vinden
    vond het toch wel spanend en te bedenken hoe jullie je voelde
    hopelijk is de koorts vandaag gezakt
    ik ben jullie zo dankbaar dat jullie dit voor mijn broertje doen
    nog een hele fijne tijd daar en heel veel lieve knuffels voor jullie
    liefs alex Miranda djarno rachel en shanaya xxxx

  • 14 Februari 2014 - 07:28

    Luus:

    Wat fijn dat het allemaal zo goed is gegaan! En een prachtervaring! Sjiek wat jullie daar doen voor Michele en de hulp die jullie daar ontvangen. Als ik hoor hoe zorgvuldig het gaat, heb ik er alle vertrouwen in dat het goed gaat. Succes!

  • 14 Februari 2014 - 08:25

    Petra:

    Goodmorning 2 lieverds, wat zorgen jullie super goed voor onze derde lieverd. Ben blij dat alles goed is gegaan. Het kaarsje brandt nog. Alles komt goed. Michele, knap vlug op, zodat je nog veel van Columbia kunt gaan zien en van kunt genieten. Voor allen heel veel liefs.
    Petra



  • 14 Februari 2014 - 08:37

    Nathalie:

    Hoi jullie drietjes,
    Zo zie je maar weer, dat als je blijft doorzetten..
    Ook door alle tegenslagen heen.. Het uiteindelijk allemaal vooruit gaat.

    Kippenvel, even slapen zonder pijn.
    Wat moet dat fijn geweest zijn voor Michele.

    Het belangrijkste, is goed gegaan!
    Nu hopen dat de koorts snel weg gaat,
    En de behandeling beetje bij beetje zijn werk zal gaan doen.

    Wat zijn jullie Kanjers,
    Om aan de andere kant vd wereld, zo sterk te kunnen zijn..
    Moeten jullie veel geduld, maar vooral liefde hebben.
    En dat is bewezen!

    Geniet van de kleine momenten,
    Zorg goed voor elkaar,
    En ook voor jullie zelf Sanne en Tim,
    Dan komt alles op zijn pootjes terecht!

    Dikke knuffel,
    Ik denk aan jullie
    Nathalie xxx

  • 14 Februari 2014 - 08:47

    Marjan :

    Hallo jongens !,
    Vol spanning heb ik alles gelezen. Geweldig .En nu moet het lichaam de rest doen.
    Maar met zo'n lijf moet dat lukken !!!
    Ook petje af voor Sanne en Tim dit gaat alles van goede zorg leveren te boven. Jullie hebben een ere plaats verdiend.
    Jongens geniet nog en ik wacht op de volgende episode van dit boek.
    Groetjes en dikke kus voor jullie Marjan.

  • 14 Februari 2014 - 10:05

    Alita:

    Whoppa, dit doel is bereikt nu een positief gevolg we geloven er allemaal in!
    De positieve instellingvan Michele en jullie top verzorging kan alleen maar dubbel goed aflopen.
    Knuffels van Alita

  • 14 Februari 2014 - 16:41

    Hermien:

    Hallo jullie drietjes ik hoop dat het vandaag weer wat beter gaat met
    Michèle en dat de koorts gezakt is.We hebben thuis allemaal aan jullie gedacht en meegeleefd.Hopelijk nemen de spanningen nu wat af en verloopt alles wat rustiger.het zonnetje schijnt bij jullie !hier is het flink aan het regenen dus ik zou zeggen geniet er een beetje van want straks zit je weer in ons kikkerlandje.(ps. Sanne we missen je).
    We blijven jullie volgen en we hopen dat jullie vannacht we weer wat slapen.
    Groetjes van het thuisfront.

  • 14 Februari 2014 - 17:16

    Marjan:

    Goede avond voor jullie !!,
    De dag goed doorgekomen???
    Ik heb naar de goude medailles van de Winterspelen gekeken.
    Ik vind dat jullie alle drie niet alleen de GOUD maar ook ZILVER. En BRONS verdienen.
    Met z'n drieien moeten jullie op het podium.
    Michèle voor zijn doorzettingsvermogen, lef en kracht die hij steeds weer hervind.
    Tim en Sanne voor hun inzet, vindingrijkheid en eveneens het doorzettingsvermogen dat jullie steeds weet hebben bij alles wat gebeurd en niet te vergeten ook voorafgaande aan jullie reis is gebeurd.
    Want geknokt hiervoor hebben jullie met z'n drieën.
    Meander zou werknemers als jullie op een troon moeten zetten om zonder enig eigenbelang dit alles te doen.
    Van veel werknemers staat eigenbelang toch voor algemeen belang.
    Maar gelukkig zijn jullie van een ander soort en hier moet de hele wereld veel respect voor hebben.
    Als ik directeur van Meander was wist ik het wel met personeel zoals jullie.!!!!!!
    Maar jammer jullie moeten het met mij doen,maar toch alle respect.
    Ik moest het even zeggen !!!!dag, dag dikke kus en geniet.

  • 14 Februari 2014 - 17:55

    Tilla :

    Hallo jullie drietjes. Blij te lezen dat het allemaal goed is gegaan. Is voor jullie Sanne en Tim ook een enorme werkervaring en fijn en super dat jullie dit voor Michelle mogen en kunnen doen. Respect voor jullie . Meander mag trots zijn op zulke goede mensen. Ik weet uit ervaring dat dit het is waar je het allemaal voor doet. Het er zijn voor iemand die de hoop niet opgeeft en jullie nodig heeft. Dit is hart en gevoel hebben voor de medemens en dat hebben jullie. Ik wens Michelle alle goeds en dikke knuff voor alle drie.

  • 14 Februari 2014 - 18:24

    Margriet:

    Hallo Michele Sanne en Tim ik ben blij dat het achter de rug is en goed is gegaan ,en ik hoop dat de koorts is gezakt en michele weer snel is opgeknapt ,kon gisteren de draai niet vinden en heb steeds aan michele moeten denken vind het zo erg dat ik niet nu bij hem kan zijn als moeder zijnde zou je toch nu het allerliefste bij je kind willen zijn ,maar ik ben blij dat jullie er voor hem zijn ,mijn gedachten zijn dag en nacht bij hem ik mis hem en zal blij zijn als hij weer thuis is ,ik hoop dat het allemaal succes heeft gehad maar daar gaan we vanuit michele is een vechter en ik ben heel trots op hem hoe hij met zijn ziekte omgaat en zo sterk en positief is ,maar ik vind jullie alle 3 kanjers ben blij dat ik jullie kan volgen en nog bedankt voor het telefoontje ,bedankt voor alles wat jullie voor mijn zoon michele doen heel vee lliefs en knuffels van margriet de moeder van michele ,Sanne zeg tegen michele dat ik heel veel van hem hou en dat ik elke minuut aan hem denk oke ik hoop dat jullie toch nog een beetje kunnen genieten van de omgeving sterkte met alles en ik wacht met spanning af naar het volgende verslag van jullie ,liefs van mij de moeder van Michele en dikke kus voor mijn lieve zoon michele ,michele love you xxxxxx kusjes .......mama

  • 14 Februari 2014 - 18:59

    Frenk:

    Hallo Columbiagangers,
    Ik heb zo het vermoeden dat er een enorme spanningsboog leeft tussen Nederland en Columbia.
    Ongeloofelijk hoe iedereen meeleeft, ondanks de grote afstand bij mij het gevoel ontstaat dat jullie niet alleen zijn maar... heel veel mensen met hun gedachten bij jullie zijn. En ja ik sluit mij aan bij mijn voorgangers jullie zijn toppers ieder op zijn eigen manier. Wij hopen allemaal dat de behandeling het gewenste resultaat gaat opleveren voor michele. Dikke knuffel voor jullie drietjes en keep it strong.

  • 14 Februari 2014 - 21:16

    Tante Mia:

    Hallo jullie drietjes wat zijn jullie kanjers want het is niet niks wat jullie daar doen het is een hele verantwoording maar het is jullie toevertrouwt en nu hopen dat de behandeling het gewenste resultaat geeft groetjes tante mia en een dikke knuffel

  • 15 Februari 2014 - 09:41

    Brigitte:

    Hallo Michele,Sanne en Tim,
    Ook mijn gedachtten en gebeden zijn bij jullie ik zou zoveel kunnen zeggen maar dat doe ik niet.Mijn respekt gaat uit na jullie die Michele begeleiden.Mijn gedachte zijn bij Michele ik hoop van uit heel mijn hart dat hij deze slopende ziekte overwint.Voor zijn Familie en vrienden heel veel sterkte

  • 15 Februari 2014 - 11:01

    Ans:

    Gelukkig het zit er op , het zijn voor jullie spannende dagen geweest en voor als nog lijkt het dat alles naar plan goed verloopt,hopelijk is de koorst nu gezakt en voelt Michele zich beter.
    Al met al complimenten voor jullie (Tim en Sanne ) het is niet niks wat jullie daar in het verre zuid amerika klaar spelen Chapeau!!
    Lfs

  • 15 Februari 2014 - 12:56

    Margriet:

    Hallo Michele sanne en Tim hoe is het daar bij jullie?ik hoop alles goed ,hoe gaat het met de koorts van Michele?hoop dat t is gezakt ben blij dat t voorbij is en nu de stamcellen maar zijn werk laten doen hoop dat het allemaal goed komt ,ik wou jullie nog een heel mooi weekend toe wensen en hopelijk kunnen jullie nog wat genieten van de omgeving daar ,maar ik hoor t wel weer hoe het is bij n volgend verslag van jullie ,heel veel liefs en groetjes van Margriet de moeder van Michele en een hele dikke knuff en kus voor michele van mij ,love you Michele xxxxxxxxx mama mist je

  • 15 Februari 2014 - 13:00

    Jan En Yvonne:

    Hoi Michele, Sanne en Tim,

    Het M.S.T. = Michele zijn Super Team, de M van Michele, de S van Sanne en de T van Tim.

    Helaas heb ik 2 dagen geen tijd gehad om jullie reisverslag te lezen, dus vanmiddag M.S.T. time genomen.
    14 Februari op Valentijnsdag de stamceltherapie, dit moet toch een positief resultaat geven op zo'n speciale dag.

    Super hoe jullie met tegenspoed omgaan en toch weer positief verder gaan. Hey Tim wat een avontuur om een "tosti" te maken, je zou hier in Nederland de krant mee halen. Maar gelukkig is er verder niets gebeurt en dat is het aller belangrijkste. Als je weer thuis bent eet je maar een veilig bereide tosti van je moeder.
    Sanne, ik ken je niet maar ik geniet van het reisverslag wat je dagelijks schrijft over jullie reisavontuur.
    Michele hopelijk ga jij je beter voelen en mag en kan je samen met die twee lieve schatten die voor jou zorgen nog fijne dagen in Bogota hebben.

    Liefs en groetjes Jan en Yvonne xxx

  • 15 Februari 2014 - 13:37

    Petra:

    hoi sanne en tim en natuurlijk michelle
    wat zijn julllie een super team als ik dit allemaal hier lees alleen maar lof over te zeggen
    jullie zijn een hele ervaring rijker. en zo te horen tot nu toe ook allemaal vooruitgangen voor michelle.
    super tof geen woorden voor.
    we leven allemaal met jullie mee
    probeer samen er ook nog van te genieten buiten het zorgen om dat natuurlijk het belangrijkste is
    heeeeel veel liefs van jullie collega petra

  • 15 Februari 2014 - 20:39

    Jeannettetotté:

    Ik bid voor jullie. groet. Jeannette

  • 15 Februari 2014 - 22:52

    Maries Ike & Norby:

    Pff nou t is een hele onderneming, en spannend allemaal,
    Hoop dat tvook met mich. Goed komt. Ik vind jullie super
    Kanjers, wat jullie hebben gedaan heeel veeeel suc6 xx marl
    Ike & norby

  • 16 Februari 2014 - 05:20

    Benigna:

    Heb juist alle berichtjes gelezen hierop en vind het ook echt super dat iedereen zo meeleeft , echt lief!
    En Marjan, ja ze verdienen alle 3 een gouden medaille ;) hugs and kisses Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne en Tim

Hallo, we zijn Sanne en Tim. We werken als verpleegkundigen in de gezondheidszorg en zijn collega's van elkaar. Komende weken gaan we samen met Michele, een patient van ons, naar Columbia voor stamceltherapie. Hier zullen wij namens ons drieen verhalen bijhouden over onze ervaringen.

Actief sinds 09 Feb. 2014
Verslag gelezen: 918
Totaal aantal bezoekers 16611

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 30 November -0001

Columbia

Landen bezocht: